W województwie podlaskim, jeśli osoba posiada podpis elektroniczny lub profil zaufany, może załatwiać urzędowe sprawy przez Internet.
Przykładowo przez stronę internetową można wykonać następujące usługi:
- złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego,
- złożyć informacji w sprawie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego,
- złożyć wniosek o udostępnienie informacji publicznej,
- wymeldować się z pobytu stałego lub czasowego,
- dopisać się do spisu wyborców,
- wysłać pismo ogólne do podmiotu publicznego – Elektroniczna Skrzynka Podawcza,
- złożyć skargę lub wniosek,
- złożyć wniosek o udostępnianie informacji o środowisku,
- złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wymiar i zmiana podatku od nieruchomości osób prawnych i jednostek organizacyjnych.
Dlaczego warto korzystać z Cyfrowego Urzędu?
Wnioski można składać 24 godziny na dobę, z każdego miejsca na świecie. Jest to korzystna forma załatwiania spraw.
Używanie podpisu elektronicznego wiąże się z koniecznością jego zakupu, natomiast profil zaufany można wyrobić bezpłatnie. W związku z tym wymagana jest jednorazowa wizyta w urzędzie w celu potwierdzenia danych osobowych. Profil zaufany można także potwierdzić w niektórych bankach. Szczegółowe informacje dotyczące profilu zaufanego znajdują się na platformie pz.gov.pl.
W województwie podlaskim komunikację z administracją przez Internet umożliwia Cyfrowy Urząd Wrót Podlasia, który znajdziesz pod adresem: cu.wrotapodlasia.pl
Jak złożyć wniosek/pismo za pośrednictwem Cyfrowego Urzędu?
Kroki:
- Otworzyć stronę cu.wrotapodlasia.pl z opisem usługi.
- Zapoznać się z opisem usługi.
- Wybrać „Znajdź urząd”, wpisać ten którego aktualnie się szuka (wniosek o dowód można złożyć w każdym urzędzie).
- Wypełnić formularz, podpisać go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP i wysłać.
System przekaże wypełniony formularz do wybranego urzędu, a składający otrzyma potwierdzenie na adres e-mail.
Wójt Gminy Kuźnica
Paweł Mikłasz